Godziny otwarcia: Pn-Pt: 7:00-20:00 Sb: 8:00-20:00 Nd: handlowa 10:00-16:00
nowa-norma-pn-en-1004-dla-rusztowan-jezdnych-bedziemy-pracowac-bezpieczniej

Nowa norma PN-EN 1004 dla rusztowań jezdnych. Będziemy pracować bezpieczniej!

Upadki z wysokości są jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy pracy, których konsekwencje dla zdrowia i życia poszkodowanych mogą być bardzo poważne. To dlatego ustawodawcy nieustannie pracują nad zmianami w zapisach norm dotyczących poszczególnych grup produktowych – drabin, podestów roboczych czy rusztowań. I to właśnie normy PN-EN 1004 dla tych ostatnich dotyczy najnowsza obszerna aktualizacja, która weszła w życie 1. grudnia 2021 r. Skąd potrzeba zmian?Eksperci zauważyli, że przy dotychczasowych zapisach w normie dotyczących konstrukcji rusztowań jezdnych oraz sposobu ich montażu, użytkownicy są niewystarczająco chronieni przed upadkiem z wysokości. Z czego to wynika? Z kolejności, w jakiej montuje się poszczególne elementy rusztowania. Najpierw montuje się ramy oraz pomost, a dopiero po wejściu na niego użytkownik zamocowuje poręcz ochronną, będąc przez chwilę niezabezpieczonym. Oczywiście na czas montażu rusztowania, powinno się korzystać z indywidualnych środków ochrony indywidualnej, ale w praktyce takie rozwiązanie niestety rzadko jest stosowane. Stąd potrzeba wprowadzenia zmian. Nowe wytyczne mówią, że podczas budowy rusztowania poręcze i stężenia na kolejnym pomoście powinny być mocowane zawsze z pomostu poniżej, co w praktyce wydaje się trudne i wymaga od producentów rusztowań wyposażenia ich w tzw. poręcze wyprzedzające. Ich montaż oznacza jednak, że użytkownicy wchodzący na wyższy pomost przez jego uchylną klapę, są automatycznie chronieni przed upadkiem z wysokości przez wcześniej zamontowaną na nim poręcz. Sytuacja odnosi się tak samo do demontażu rusztowania, które – podobnie jak montaż – wiąże się z podwyższonym ryzykiem prac – najpierw schodzimy na pomost poniżej, demontujemy pomost nad nami i dopiero potem demontujemy wyżej zainstalowane zabezpieczenia. Rys. 1. Opracowany system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych elementów systemowych. Rama GuardMatic – sposób KRAUSE na bezpieczeństwoNowe wytyczne zmusiły producentów rusztowań jezdnych do rewizji dotychczasowych barierek zabezpieczających, w tym przede wszystkim sposobu ich montażu. Konstruktorzy KRAUSE opracowali innowacyjną ochronną ramę GuardMatic-System z 6 punktowym systemem mocowań, spełniającą wszystkie nowe wytyczne. Stanowi ona połączenie stężenia poziomego, ukośnego oraz listwy kolanowej, które tworzą jedną, łatwą w montażu całość. Opracowany system to nie tylko odpowiedź na rosnące wymagania normy, ale także znacznie szybszy i łatwiejszy niż dotychczas montaż konstrukcji – zmniejszyła się bowiem liczba pojedynczych elementów systemowych. Jak czytamy w materiałach producenta, czas montażu nowych modeli rusztowań jest krótszy o ok. 45% w porównaniu z poprzednim systemem. Po użyciu, stężenia ukośne mogą zostać w łatwy sposób złożone i zabezpieczone do transportu.  Rys. 2. Firma KRAUSE, w oferowanych przez siebie nowych rusztowaniach, dodatkowo zredukowała wymaganą odległość między pomostami do 2 m. Wszystko po to, by ich montaż był jeszcze bardziej komfortowy i bezpieczny. Odległości pomiędzy pomostamiAby montaż poręczy wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi. Do tej pory norma z 2005 r. dopuszczała montaż pomostów roboczych nawet w odstępie 4 metrów – teraz odległość tę ograniczono do zaledwie  2,25 metra. Co więcej, zmniejszono także wysokości, na jakiej można montować pierwszy pomost – z 4,6m do obowiązujących od teraz 3,4m. Wprowadzone zmiany sprawiają, że do użytkowania rusztowania potrzebna będzie teraz większa ilość zarówno samych pomostów, jak i zabezpieczeń w postaci poręczy oraz stężeń. Firma KRAUSE, w oferowanych przez siebie nowych rusztowaniach, dodatkowo zredukowała wymaganą odległość między pomostami do 2 m. Wszystko po to, by ich montaż był jeszcze bardziej komfortowy i bezpieczny. Rys. 3. Aby montaż poręczy wyprzedzający był możliwy z niższego poziomu, nowa norma wprowadza regulację dotyczącą maksymalnych odległości między kolejnymi pomostami roboczymi.

Aktualności

Gwarancja jakości
naszych produktów

Zakupy w systemie
ratalnym

Oferujemy zakupy
telefoniczne

Transport
na terenie całej Polski

PSB Mrówka Kazimierza Wielka
ul. 1-go Maja 12, 28-500 Kazimierza Wielka
Telefon: 600 250 274
E-mail: kazimierzawielka@psbmrowka.com.pl

Polityka plików cookies

Nasz serwis internetowy wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania strony, poprawy komfortu użytkowania oraz analizy ruchu na stronie.

Czym są pliki cookies?

Cookies to niewielkie pliki tekstowe zapisywane na urządzeniu użytkownika (komputerze, tablecie, smartfonie) podczas korzystania z naszej strony internetowej. Pliki te mogą być odczytywane przez nasz system oraz systemy zaufanych partnerów, np. dostawców narzędzi analitycznych.

Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies pomagają nam:
- zapewnić prawidłowe działanie strony i jej funkcjonalności,
- analizować ruch na stronie i dostosowywać treści do preferencji użytkowników,
- prowadzić działania marketingowe i reklamowe.

Zarządzanie plikami cookies

Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Pamiętaj jednak, że wyłączenie niektórych plików cookies może wpłynąć na funkcjonalność naszej strony.